Bila Puasa Cukup, Dapat Upah Duit

Haha... bila menjelang ramadhan. Teringat pula zaman kanak-kanak, sewaktu mula-mula berpuasa. Apa yang saya tahu masa tu.. kalau puasa penuh cukup 30 hari... arwah ayah janji akan berikan saya duit raya 50 ringgit. Masa tu nilai sekeping duit RM50 sangat besar pada saya..... iye laa dapat beli mainan lego... beli anak patung... beli masak-masak...

Ketika itu... niat berpuasa, penuhkan puasa selama sebulan hanya untuk dapat upah duit... Biasa la kanak-kanak kan... Saya mula berpuasa masa umur sembilan tahun... puasa sehari pun tak lepas, balik rumah tetap tanya, "Mak masak apa hari ni... ikaa lapar la".

Bila Puasa Cukup, Dapat Upah Duit

Di sekolah rendah saya dulu.... pada bulan puasa, murid-murid darjah dua, darjah satu dan pra-sekolah saja yang dibenarkan berada di kantin ketika waktu rehat... tapi sebenarnya tak ada apa-apa peraturan pun kalau murid darjah tiga ke atas pergi beli makan. Cuma cikgu pesan... belajarlah berpuasa dari sekarang, kalau tidak bila lagi kan... syaitan dan iblis kan kena ikat, mesti mudah puasa.

Tapi ada juga budak-budak lelaki yang pergi makan.... Bila dah besar sikit baru faham, erti sebenarnya berpuasa. Bila dah masuk darjah enam... barulah mula puasa penuh tanpa minta apa-apa ganjaran dari ayah... Tapi macam biasa mak ayah kan... tetap berikan kita duit lebih dari biasa semasa raya.

Hmmm... sekarang cuaca di Perlis, hujan setiap hari... agaknya ramadhan pertama pun mesti hujan... mengingatkan saya pada bulan ramadhan tahun 2009... Di mana itulah puasa terakhir saya bersama arwah ayah... dari hari pertama puasa sehingga hari keempat kami berulang-alik ke hospital... sehinggalah arwah disahkan meninggal dunia pada ramadhan keempat.

Jadi kepada yang masih mempunyai ayah... ingat selalu balik kampung jenguk-jenguk ayah.. belikan dia baju raya tahun ini... hehe. Kalau ada lebih sikit sen tu... bagi dia duit raya lebih dari biasa.

Selamat bersahur dan selamat menunaikan ibadah puasa...

0 Komentar untuk "Bila Puasa Cukup, Dapat Upah Duit"

Terima kasih untuk komen yang berharga anda, datang lagi.

 
Copyright © 2014 Bakul2011.com - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info