Bertegur biar beradab ?

Assalamualaikum

Bertegur biar beradap


Bertegur biar beradab?

Actually, entry nie bukan aku nak ulas pasal the word "listen..listen..listen" walaupun memang hot Universiti aku. Tapi nie pasal jiran tertangga yang langsung tak reti hormat orang lain.

Apa pendapat korang

Andai punya jiran yang baru masuk 4 bulan macam tue laa, then dah pandai datang rumah korang beri warning.

" kalau kucing makcik datang rumah sewa saya, saya akan bunuh atau buang kucing makcik". 

Actually perkataan buang aku still lagi boleh terima, tapi kalau sampai membunuh binatang yang tidak berdosa, dah memang melampau dah tu. Tapi yang paling kami rasa terkilan, macam mana kucing kami boleh buang dekat rumah dia, sedangkan kami kurung kucing dalam sangkar, dan akan lepas bila time-time tertentu, kucing pun nak hidup bebas jugak, dan kami pun tahu juga hidup dalam kawasan perumahan macam mana. 

Tapi kenapa...kenapa dan kenapa, beliau tidak tuduh orang sekitar yang turut bela haiwan yang sama? dan lepas bebas tanpa sebarang kurungan. Then apa yang aku boleh katakan, andai kami nampak mana-mana haiwan yang dia bunuh tanpa keperikemanusiaan walaupun bukan haiwan kami, comfirm masuk youtube punya aku letak.

Sebab sekarang dah ada Akta Binatang 1953 ( semakan 2006 ) yang mana dibawah pindaan tersebut, penganiaya binatang boleh dikenakan penalti sehingga RM50,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya sekali.

Tak salah menegur andai kami bersalah, sekurangnya datang rumah beri salam, dan cakap dalam nada yang sopan, sebab awak bercakap dengan orang yang lebih tua. Nie x, datang terus bagi warning, entah apa-apa.

ok, sekian.
6 Komentar untuk "Bertegur biar beradab ?"

Ishk2...pasni buang owang tu pulak. Muahaha!!

hahaha... xde laa kita sebelum nka buat apa tanya baik2, xpun siasat dlu betul ke haiwan makcik. nie x salam pun x trus warning

mmg ada akta tp siasatan still akan dibuat.. kalau mmg kucing awk ganggu jiran tu, tkt2 awk pla yg kena denda... hati2 ye..

nk membunuh dah satu hal..biadap pula tu..huhu

amboi siap nak bunuh lagi..x beradap

Terima kasih untuk komen yang berharga anda, datang lagi.

 
Copyright © 2014 Bakul2011.com - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info